miercuri, 5 octombrie 2011

Zacusca de ghebe

Zacusca este, dupa parerea mea, una din cele mai rafinate retete pentru iarna. Mamele, bunicile, strabunicele noastre au primit ani la rand laude pentru asa o bunatate. Au rafinat reteta si, an dupa an, au reusit ceva si mai bun. Iar noi, generatia care abia avem timp sa respiram dupa 8-10-12 ore de munca ajungem sa mai vedem zacusca doar in supermarket. O pasta care nu imita nici la degetul cel mic ceea ce reprezinta in fapt zacusca. Oare cate generatii vor mai avea parte de gospodine care inca mai au rabdare si placere sa coaca legume, sa le curete, sa le fiarba si in final sa isi delecteze familia si prietenii cu aceasta minunatie? 
Si pentru ca tot vorbim de prieteni : Betty, te astept cu drag sa dam iama in borcanele de zacusca! Si daca nici asta nu te convinge, nu stiu cum altfel te-as putea momi sa treci pe la noi :)

Desi anul asta nu se anunta a fi prea bogat in ghebe, am avut totusi norocul sa pot face o portie generoasa.

Special pentru voi : la finalul retetei gasisi si etichete pentru borcane !

Zacusca de ghebe


Poate aveti si voi norocul meu, asa ca dati fuguta si faceti rost de :
 - 5 kg ghebe sau orice alte ciuperci va plac
- 6 kg gogosari
- 2 kg ceapa
- 1 kg morcovi
- 2 borcane bulion de 800 g
- 1 l ulei
- 3-4 linguri de zahar
- sare, piper, 3-4 foi de dafin
- optional ardei iute si usturoi (2 capatani) adaugate spre sfarsitul fierberii, tocate marunt


Zacusca de ghebe

Eu am intrat in posesia ghebelor gata fierte si curatate dar, pentru cei care le-au luat de la piata sau au avut norocul si placerea de a le culege singuri , va spun de pe acum sa va inarmati cu putintica rabdare si sa le curatati de frunze, impuritati si cotoarele lemnoase , sa le fierbeti si apoi sa le clatiti in mai multe ape.
 
Ardeii se spala bine, se coc si se pun, fierbinti inca, intr-o oala cu capac, presarati cu sare. Dupa circa 30 de minute pielita se umfla si se cojeste mult mai usor. Iar zeama care se scurge de la ei nu o aruncati! E numai buna pentru a potrivi zacusca de sare. Binenteles ca nu scapam de curatatul lor... ma intreb oare cand s-o inventa un dispoyitiv care sa faca asta in locul meu?!?!?!?!?

Ceapa si morcovul se toaca marunt si se calesc in uleiul incins. Cand capata o culoare stravezie, se adauga ardeii copti, tocati marunt si ciupercile date si ele prin robotul de bucatarie sau la masina de tocat. Mie imi place sa aleg ciupercutele mai mici si sa le las intregi in zacusca, e o placere sa le descoperi pe felia de paine .


A venit momentul sa adaugam bulionul. Mie mi s-a rupt sufletul sa desfac borcanele pe care le-am pus cu nici o luna in urma dar ... a trebuit sa o fac! Stiam din start care era destinatia lor si totusi nu mi-am putut infrange o strangere de inima : nici nu venise iarna si eu dadeam iama in borcane.
Punem totul la fiert la foc mediu, amestecand cu grija sa nu se lipeasca. Dupa ce incepe sa scada adaugam condimentele, sarea, ardeiul iute si usturoiul pisat.
Zacusca este gata in momentul in care uleiul se ridica la suprafata.

Zacusca de ghebe

Se pune in borcane fierbinte, se inchide ermetic si apoi borcanele se lasa la racit in paturi. Eu le pun de obicei in cuptor si le las acolo o zi intreaga. Cu focul stins... caci cuptorul izoleaza termic si dupa 24 de ore borcanele sunt inca calde. Pana acum nu am avut probleme, chiar daca la mine in camara este exagerat de cald.
Pentru noi zacusca este mana cereasca iarna, o mancam cu mare placere si de obicei fac portie dubla si de vinete si de ghebe. Va invit si pe voi la o portie virtuala....



Special pentru voi : etichete pentru borcane !

Etichete zacusca de ghebe
 

26 comentarii :

Antonina spunea...

Sunt in love cu pozele!! de unde ai gasit ghebe??? zacusca cu ghebe/ ciuperci e preferata mea.. dar acu vreau ghebe.. deci?? Arata super... iar gustul nu ma indoiesc ca e minunat! pupici

Oana spunea...

Stiu ca suna strigator la cer dar... ghebele le-am avut congelate. Nu e primul an in care fac asa si pana acum nu am avut probleme. oricum fac un semn pe borcane sa le consumam primele.
De obicei ghebele apar in prima saptamana din octombrie dar e necesara putintica ploaie inainte. Poate avem noroc, pentru ca weekendul asta avem planificata o vizita la munte, special pentru ghebe. Vreau neaparat sa fac gogosari murati cu ghebe...
Oricum, daca vad in piata te anunt.

Anonim spunea...

Mamaaaa...cum arataaaa....mi-ai facut o pofta ...ma duc in piata sa caut ghebe neaparat .
Te pup dulce Oana.Gabi

Oana spunea...

Mersi Gabi... cred ca abia dupa ploile de weekendul asta avem ceva sanse la ghebe

TeoBucatar spunea...

Iubito chiar ca esti harnica!Nu uita de saraci la iarna ca la mine e aproape gol in camara!

Oana spunea...

Teo, chiar azi ma confrumtam cu o mare dilema : unde sa mai inghesui borcanele pline cu zacusca si muraturi?!?!?!? Noroc cu camara ta, m-ai salvat !

Din bucataria mea spunea...

Ce bine arata!!! Trebuie sa fie tare buna! Si prezentarea e pe masura! Pup!

Oana spunea...

Multumesc Licuta!
Tinand cont ca s-au mancat vreo 8 borcane in 3 zile, eu zic ca e buuuuna rau de tot !

Remus spunea...

Asta da idee buna... de mult nu am mai mancat o zacusca asa cum se cuvine... iar aste de aici, as intra in pc ca sa o mananc :)
Sincer... felicitari ptr tot... reteta si mai ales descrierea ei!!!

Anonim spunea...

Arata delicios darr .. nu am mai facut niciodata :( si nu stiu daca o sa imi placa asa ca ai putea sa imi putea sami spui cat sa fac doar un borc si cat gramaj sa folosesc ? TE ROG!!!!!!!

Oana spunea...

Din cantitatile de mai sus mi-au iesit vreo 25 de borcane... asa ca totul ar trebui impartit la aceasta cifra.
Cred ca cel mai simplu e de cumparat ( de preferat de la targurile de produse traditionale); asa verifici cel mai rapid daca iti place sau nu gustul

Adysan spunea...

ghebele se cantaresc crude sau fierte,multumesc

Oana spunea...

Se cantaresc crude. Cantitatea poate fi totusi modificata in plus sau in minus in functie de preferintele fiecaruia.

Adysan spunea...

eu am 4 kg fierte si tocate+restul cantitatilor spuse de tine,sper ca este ok

Adysan spunea...

5 kg ghebe crude,cat inseamna fierte si tocate?

Oana spunea...

Da, este ok si asa :)
Eu inca n-am pus mana pe ghebe anul asta dar le astept cu nerabdare!

Anonim spunea...

azi am cules 60kg de ghebe ce ma fac pina le curat pe toate?mai vreau retete cu ghebe multumesc!

Oana spunea...

Trimite-mi si mie vreo 10 :)

Eu fac si un fel de ghebe murate ( salata) pentru iarna precum si gogosari umpluti cu ghebe murati....

Anonim spunea...

veniti in zona siriului,sunt destule ghebe pentru toata lumea

Oana spunea...

De acolo culegem si noi :)

Anonim spunea...

esti din zona

Oana spunea...

Nu, am o matusa in Nehoiu. Au iesit ghebele anul asta ?

Eliana spunea...

Chiar azi fac o portie! Sper sa-mi iasa bine, chiar daca cantitatile folosite nu respecta intocmai reteta ta....multumesc!

Oana spunea...

Eliana, sunt sigura ca o sa iasa minunata! Toate gospodinele jongleaza putin cu cantitatile

Unknown spunea...

Multumesc Pt reteta,am facut anul trecut si fac si astăzi 😁. Din fericire am gasit destule ghebe si anul acesta tinand cont ca locuiesc în germania. Multumesc inca o data pt reteta. Delicios 😉😊😋

Unknown spunea...

Cata sare trb .pusa ?

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...