vineri, 29 octombrie 2010

Iaurt de casa

Iaurtul de casa este foarte usor de preparat iar gustul este atat pe placul celor mici cat si al celor mari!

Avem nevoie doar de :
  • lapte dulce de vaca sau de capra, in functie de preferinte
  • cateva linguri de iaurt ( 1-2 linguri pentru fiecare litru de lapte)

Eu cumpar saptamanal lapte de vaca de la o batranica. Laptele este mai gras decat cel din comert si , pe langa mult iubitul iaurt, obtin si o cantitate bunicica de smantana de casa. Ca idee, in fiecare saptamana fac lapte batut folosind 6 litri de lapte si o cutiuta mica de iaurt Danone cremoso sau o cescuta de iaurt facut anterior.

Dar sa nu ne lungim prea mult la vorba:
Se pune laptele la fiert si se lasa sa fiarba circa 5 minute de la momentul in care a inceput sa se umfle. Un mic pont ca sa nu se lipeasca de fundul oalei : folositi o oala cu fundul mai gros si/sau umeziti cu apa rece oala inainte de a turna laptele pentru fiert.  
Pentru a obtine un iaurt cremos, fara zer, laptele trebuie  “ïnsamantat” cu ferment din alt iaurt. Personal, prefer sa folosesc iaurt Danone cremoso (desi nu  imi plac produsele Danone acest iaurt da un gust mai bun in final) sau iaurt preparat anterior dupa aceasta reteta.
Dupa ce laptele s-a racit suficient se adauga iaurtul. Ca proportie eu folosesc circa 1-2 linguri pentru un litru de lapte. Se dizolva iaurtul in putin lapte si apoi se toarna in restul de lapte. Fac acest lucru pentru ca fermentul sa se distribuie uniform si sa se evite formarea zerului. Se amesteca bine  si se lasa la cald pana a doua zi.
Dupa ce iaurtul este gata, se aduna smantana si apoi se bate cu un tel. Daca va place mai gras, puteti sa il bateti fara a fi smantanit. Se toarna in sticle si se pastreaza la frigider.

Reteta o am de la socrul meu, cu deosebirea ca socrilor le place sa puna laptele la prins in galetuse mici si sa il manance cu lingura direct din ele. Iese atat de inchegat incat e o placere sa il mananci asa.
Nazdravanul meu mic este indragostit dupa acest iaurt, ar bea oricat si oricand! Dar mai presus de toate ii place sa smantanim oala impreuna! La sfarsit are niste mustacioare tare haioase . Sunt zile in care bea si 3 cani pline, nu am idee unde incape atat de mult !

6 comentarii :

Marinela spunea...

Oana am si eu cateva intrebari.Cand,,insamantezi''laptele dupa ce sa fiert 5 minute?Si cat sa il las sa se raceasca ?Trebuie racit bine,sa fie caldut sau fierbinte?Am inteles bine:fierb laptele 5 minute il las sa se raceasca si pun 1-2 lingurite de iaurt.?Vreau sa ii fac si eu Biancai asa poate bea si ea mai mult iaurt.Multumesc.

Oana spunea...

Marinela, laptele trebuie sa se raceasca inainte sa pui iaurtul in el. Trebuie sa fie cald si iaurtul trebuie amestecat bine sa se imprastie uniform.

Ca termen de comparatie trebuie sa aiba cam aceeasi temperatura ca apa de baita.

Pana acum cel mai mare succes l-am avut folosind Danone cremoso, desi nu prea imi plac produsele lor.
Sa nu te impacientezi daca nu iese din prima... la inceput eu il lasam prea mult si se acrea. Noua ne place mai dulce putintel...

Marinela spunea...

multumesc Oana si La multi ani prichindelului tau astazi de 1 iunie

Anonim spunea...

eu fac iaurtul , jumate lapte fiert , jumate lapte crud ... e mai sanatos ... iar daca vreau ,,chisleag" , ca la noi in Moldova, il fac numai cu lapte crud si i delicios...

Oana spunea...

Cat de mult te invidiez ca ai parte de lapte proaspat ! Mie imi este teama sa il folosesc nefiert, oricata incredere am in persoana de la care il cumpar tot nu ma incumet sa ii dau prichindelului nefiert. Am patit-o si nu ma mai incumet a doua oara.
Si mie imi e dor de laptele crud, proaspat muls, pe care il beam imediat ce il mulgea bunica mea. Ca sa nu mai zic cat de bun era laptele prins in ulcioare de lut, pe care le smantaneam pe furis... ca in povestile lui Creanga

Alke spunea...

Eu las laptele nefiert iar dupa o zi acesta se acreste.(dar se poate ca batranicile din piata sa te insele si sa fie lapte fiert :p eu am patit'o.). :)

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...