vineri, 21 ianuarie 2011

Bors rusesc

Cunoscuta sub numele rusesc de Solyanka, acest bors rusesc surprinde prin culoarea rosie intensa dar mai ales prin gustul ei minunat. 
Exista nenumarate variante ale acesteia, in functie de zona in care se prepara. Cea mai indrazneata forma cuprinde aproape toate resturile unui festin : carnati, carne afumata, friptura. Eu am optat pentru o varianta mai cuminte, la indemana oricui.





Am folosit:
- 1 kg carne cu oase (va recomand gat de vita, fierbe mai repede si carnea este extrem de frageda)
- 2 sfecle rosii mici
- o telina mica
- 1 morcov,
-  jumatate de varza mica
- 2 cartofi,
- 2 cepe,
- 100 g mazare ( congelata)
- 1 fir de praz mediu
- 1 l bors
- leustean ( e bun si cel uscat)
- sare
-smantana ( optional, la servire)

Ca si ciorba noastra de potroace, acest bors rusesc are reputatia de a drege mahmureala. Asa sa fie? Pe noi ne-a cucerit prin gustul ei inedit!

O recomand in special in perioada de iarna deoarece are acel ingredient minunat numit sfecla (din pacate atat de rar folosita in bucatarie). Este o leguma excelenta pentru persoanele gravide, datorita continutului ridicat de acid folic; are capacitatea de a detoxifia ficatul, stimuleaza sistemul imunitar si nu in ultimul rand este indicata in problemele cardiace regland tensiunea arteriala si stimuland productia de globule rosii.


Mod de preparare:
Carnea se fierbe cu tot cu os pana cand aceasta se desprinde de pe os. Nu uitati sa adunati spuma.


Dupa ce a fiert, se scoate carnea si se portioneaza.Supa se strecoara. Eu prefer sa o portionez fiarta si nu de la inceput deoarece asa reusesc sa inlatur orice urma de os sau de tendon.
Legumele se toaca marunt, se adauga peste carne si supa, se completeaza cu apa (trebuie sa fie circa 5 litri de lichid) si se pune la fiert in continuare.



Cand zarzavatul a fiert, se adauga bosul si se potriveste de sare. In final se adauga leusteanul si se acopera ca sa isi lase aroma.


Se serveste fierbine, alaturi de ardei iute si, optional, smantana.





8 comentarii :

Marinela spunea...

Oana i-ai dat si nezdravanului tau bors rusesc?Ma bate gandul sa ii dau morfturoasei mele.Ma gandesc ca are multe legume si nu are ce rau sa-i faca.

Oana spunea...

Marinela, de dat i-am dat dar ii cresteau caninii si era certat cu mancarea :( asa ca nu stiu daca i-a placut sau nu.
Sfecla e foarte benefica, asa ca daca ii place borsul esti o fericita!

Marinela spunea...

Da Oana,sunt o fericita.A mancat Bia de doua ori cate o farfurie plina.I-a placut chiar foarte mult.Tot pentru sfecla vroiam sa-i dau ca altfel nu prea stiu cum sa ii dau sfecla.

Oana spunea...

Nici nu stii cat ma bucura o asemenea veste! Tot ma intrebam eu ce sa mai fac bun de mancare :)
Lui Stefan i-a placut mult painica cu sfecla, sper sa mai gasesc sfecla sa pun masina la framantat!

Marinela spunea...

Buna idee.Mai intai sa imi cumpar si eu o masina de facut paine si o sa incerc si eu painea cu sfecla.Poate o sa-i placa la fel de mult ca painea obisnuita.

Oana spunea...

Painea cu sfecla e putin diferita, e mai dulce si putin mai umeda. Sper sa ii placa! Oricum masina de paine e una din iubirile mele din bucatarie ( alaturi de masina de spalat vase si robotul cu de toate). De cand am luat masina cu greu putem fi convinsi sa mancam paine cumparata :)

Anonim spunea...

Dar ce consum are masina de piine,iti convine?

Oana spunea...

Sincer, nu se prea observa la factura de curent. E adevarat ca fac cam o paine la 4-5 zile. Oricum gustul painii si calitatea sunt net superioare celor din comert. Daca adun costul ingredientelor ies undeva la jumatate sau chiar la sfertul pretului unei paini de calitate. Curentul nu e chiar asa de mult, se consuma mai mult la cocere, in timpul cat framanata sau creste painea consumul e minim. Pentru mine renteaza, ca gust e cu totul altfel si noi cu greu mai mancam paine din comert. In plus, stiu sigur ce pun pe masa: nu am aditivi si amelioratori de gust.

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...