vineri, 3 iunie 2011

Tort egiptean

Trebuie sa recunosc ca e un dulce foarte dulce, care nu seamana cu nimic din ce am facut pana acum. Desi suntem impatimiti dupa ciocolata, acest tort a avut un mare succes. Nu stiu daca de vina a fost blatul de pricomigdale, combinatia de caramel cu frisca sau crema vanilata. 
Primul tort nu a supravietuit pana la sedinta foto, asa ca va prezint vedeta nr 2, ornata pe fuga, cu doua maini stangi! "Cand e gata tortul?" "Imi tai si mie o felie?"
.
Tort egiptean - Bunatati de la Oana

Multumesc Amaliei, care mi-a facut o pofta nebuna de tort egiptean!

Il puteti degusta imediat si atunci va veti bucura de caramelul crocant. Lasat la rece pana a doua zi caramelul se va dizolva in frisca si tortul va avea o textura mai cremoasa. In orice varianta este pur si simplu de-li-cios!

Ingrediente :

Foile ( se fac 3 foi)
Pentru o foaie
- 2 albusuri
- 2 linguri de zahar
- 1/2 lingura de faina
- 40 g nuci macinate

Crema  1:
- 6 galbenusuri
- 6 linguri de zahar
- 340 ml lapte
- 2 linguri amidon ( se poate inlocui cu faina dar recomand totusi amidon)
- 170 g unt
- esenta de vanilie - am folosit din cea preparata in casa

Crema 2:
- 200 ml frisca naturala ( din lapte) nebatuta
- 150 g zahar
- 120 g nuci zdrobite bucati mai mari

Tort egiptean - Bunatati de la Oana

Desi lista de ingrediente pare luuuunga, este complet accesibila, in general am in casa cam toate ingredientele, spre deosebire de dulciurile ciocolatoase pentru care trebuie sa ascund foarte bine  ciocolata...

Reteta implica 3 foi dar eu am procedat putin altfel. Aveam timpul limitat ( trebuia sa termin pana se trezea nazdravanul meu mic) asa ca am facut o singura foaie, mare cat tava de copt prajituri. Trebuie sa recunosc ca mi-a venit mult mai usor asa, nu a mai trebuit sa separ si cremele in 3 parti egale :)

Haideti sa va explic pas cu pas :

Blatul : pentru ca am facut un singur blat, am folosit 6 albusuri, 6 linguri de zahar, 1 1/2 linguri faina si 120 g nuca macinata. Se bate albusul spuma, se adauga zaharul si se bate in continuare pana cand acesta se intareste ca pentru bezele. Se adauga nuca macinata amestecata cu faina si se omogenizeaza amestecand usor, pe verticala, astfel incat compozitia finala sa fie cat mai aerata.

Tort egiptean - Bunatati de la Oana

Tort egiptean - Bunatati de la Oana

Tort egiptean - Bunatati de la Oana

Daca doriti sa faceti 3 foi, atunci folositi o forma de 24 cm  si trasati cercuri pe hartia de copt, astfel incat sa va fie cat mai usor cand intindeti foaia de blat. ( pentru exemplificare am pus poze de la primul meu tort egiptean).

Tort egiptean - Bunatati de la Oana

Blatul se coace la cuptor, la foc mediu, circa 20-25 minute sau pana cand s-a rumenit frumos.

Tort egiptean - Bunatati de la Oana

In timp ce blatul este la cuptor, se prepara crema cu ou. Este in fapt o budinca cu vanilie, poate fi preparata si separat pentru copii. Intr-un vas se pun laptele, galbenusul, zaharul si amidonul si se bat bine pana la omogenizare. Se pun la fiert amestecand mereu pana cand crema se ingroasa. Insist sa se amestece des, mai ales cand se ingroasa deoarece are tendinta sa se prinda de fundul oalei si atunci veti obtine o crema afumata.

Tort egiptean - Bunatati de la Oana

Tort egiptean - Bunatati de la Oana

Tort egiptean - Bunatati de la Oana
Se lasa la racit. Separat se bate putin untul, sa devina pufos. Se adauga esenta de vanilie ( eu am pus cam o lingura ) si se bate pana la omogenizare. Se adauga, lingura cu lingura, crema de ou racita amestecand cu mixerul. Se baga la frigider unde se va intari fiind mai usor de utilizat la asamblarea tortului.

Tort egiptean - Bunatati de la Oana

Tort egiptean - Bunatati de la Oana

Tort egiptean - Bunatati de la Oana

Crema de frisca este foarte usor de facut : se topeste zaharul cu grija sa nu se arda. Se toarna pe o hartie de copt, nu conteaza sub ce forma,  si se lasa sa se raceasca / intareasca. Se rupe bucatele si apoi se intr-duce itnr-o punga mai groasa. Acum e momentul sa va descarcati orice urma de nervi sau de suparare, batand bine cu facaletul / sucitorul punga cu caramel, pana cand acesta ajunge faramite.
Cam acelasi lucru l-am facut si cu nucile, desi merg la fel de bine tocate mai mare. Dar nu puteam sa nu profit de ocazie, bestia din mine tinea mortis sa faca una cu pamantul bietul miez de nuca :)

Tort egiptean - Bunatati de la Oana

Tort egiptean - Bunatati de la Oana

In final, se amesteca frisca cu zaharul caramelizat si nuca.

Tort egiptean - Bunatati de la Oana

Tort egiptean - Bunatati de la Oana

Acum e timpul sa asamblam tortul. Daca ati facut 3 blaturi atunci impartiti cremele in 3 si asamblati tortul in urmatoarea ordine ( de jos in sus) : blat, crema ou, crema frisca iar blat si tot asa, ultima fiind crema de frisca.

In cazul meu am procedat asa : am masurat blatul si l-am impartit in 3, crestand pe laterale punctele de taiere. Am intins crema de ou, apoi cea de risca si abia apoi am taiat. Am suprapus si gata! La frigider cu tortul!

Tort egiptean - Bunatati de la Oana

Tort egiptean - Bunatati de la Oana
Tort egiptean - Bunatati de la Oana

Teoretic tortul nu necesita ornare dar mai aveam un rest de frisca pe care l-am folosit pentru ornat. In fine, ornat e prea mult spus, talentul meu artistic s-a dovedit a avea doua maini stangi. Peste frisca am presarat coaja de lamaie proaspat rasa si cateva flori de portocale. Mi s-au parut excelente pentru ornat si chiar s-au potrivit ca gust cu restul tortului!

Tort egiptean - Bunatati de la Oana

V-ati plictisit de citit? Atunci va invit la o scurta degustare, vizuala :

Tort egiptean - Bunatati de la Oana

11 comentarii :

Din bucataria mea spunea...

Superb tortul... si Felicitari! pentru premiu.

Oana spunea...

Multumesc mult Licuta! Abia am aflat si eu de premiu, sunt in concediu o saptamana si nu prea am cum sa ma conectez la internet!

simona spunea...

Mi se pare minunat tortul,dar as avea o intrebare:2 amidon ce inseamna?
Cu multumiri pentru reteta astept si eu solutia la 2.....

Oana spunea...

Simona, imi cer scuze ca raspund atat de greu, am fost plecata in conediu, fara internet...
Amidonul este un praf obtinut din porumb, un fel de malai fin, se gasteste ciar sub numele de amidon ( eu am de la Gustin - amidon de porumb). Pe vremea cand eram copil se chema Zeamil... Cred ca se poate folosi si faina, dar nu ingroasa asa de bine.

Simona spunea...

Multumesc pentru raspuns,dar as mai avea o intrebare cu privire la cantitatea de amidon.
Abia astept sa fac si eu tortul;pare si cred ca este delicios.
Cu multumiri.

Oana spunea...

Ups, scuze, era vorba de 2 linguri
Se pare ca am uitat sa trec cantitatea... multumesc mult ca mi-ai atras atentia!

Tzutzuami spunea...

E foarte important de spus ca, daca nu ungem bine cu unt foaia de copt si pe dos si pe fata, blatul se va lipi dau de tot de foaie si nu se dezlipeste, ba chiar se rupe...eu am patit-o rau pana mi-am dat seama de ce am facut vreo 3 blaturi pe care le-am aruncat...

Anonim spunea...

OANA am facut acest tort de revelion si a iesit super bun,Mersi de reteta.A avut mare succes.Sa ai numai bine.LA MULTI ANI! Te pup cu drag Neli.

Oana spunea...

Neli, ma bucur mult ca v-a placut, mai ales la asa o ocazie :)
La multi ani !

Adina spunea...

Am nevoie de un tort mare asa ca am facut 3 foi a cate 6 albusuri, nu am avut probleme cu foile, au iesit bine insa la crema din galbenusuri cand am adaugat untul s-a inmuiat si crema. Crezi ca as putea sa o repar cu un plic de gelatina? Cum sa procedez? Crema e din 18 galbenusuri deoarece am triplat toate cantitatile. Ajuta-ma te rog :D

Oana spunea...

In principiu crema se intareste la rece, cu conditia sa nu fi oparit untul. Incearca la rece inainte de a folosi gelatina... cu gelatina va avea alta consistenta...

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...