duminică, 4 septembrie 2011

Tort mousse de ciocolata cu crema de iaurt si mure

De curand am avut in vizita cateva persoane tare dragi, cu un apetit deosebit pentru ciocolata. Initial vroiam sa le fac o tarta cu crema de iaurt si mure, dar planurile mi-au fost date peste cap de mamica nazdravanilor : "daca le faci ceva cu ciocolata o sa fii prietena lor cea mai buna". Se putea sa ignor asemenea pont? Am combinat mai multe retete si in final a iesit (cred) tortul cel mai muncit de pana acum. Nu stiu daca de vina era oboseala acumulata in timp, orele tarzii la care l-am preparat , dar cert e ca mi-a luat doua nopti sa il termin. Nu tortul in sine, ci ornatul : ciocolata se incapatana pur si simplu sa nu se topeasca uniform, se facea cocoloase... ba o varsam pe aragaz, ba imi tremurau mainile. A fost o lupta stransa si ma incapatanez sa cred ca am castigat. 

Tort mousse de ciocolata cu crema de iaurt si mure

Desi in poze apar cantitatile pentru doua torturi, mai jos sunt pentru unul singur:

- un blat de tort din pandispan  (sau blatul preferat); eu am folosit foi de piscot gata preparate, imi plac pentru ca sunt foarte subtiri si pufoase, cu regret trebuie sa recunosc ca niciodata nu am putut taia blatul atat de fin :(

Pentru mousse de ciocolata :
- 250 g ciocolata amaruie
- 100 ml smantana
- 200 ml frisca ( nebatuta)
- 1/4 plic de gelatina

Pentru crema de iaurt cu mure :
- 250 ml iaurt
- 150 ml frisca nebatuta
- 30 g zahar vanilat sau 30 g zahar +1/2 pastaie de vanilie
- 1/2 plic de gelatina
- aproximativ 250 g mure 

Pentru ornat  : 20 g unt si 100 g ciocolata + extra ciocolata pentru decoratiuni (optional)

Tort mousse de ciocolata cu crema de iaurt si mure

Inainte de a va povesti ce si cum , haideti sa va arat cum mi-a dat cel mic o mana de ajutor. Nu de alta, dar mami avea nevoie de niste inspiratie :

Tort mousse de ciocolata cu crema de iaurt si mure

Pentru ca eu am folosit varianta cea mai comoda si anume am cumparat blatul, sar peste detaliile legate de magazinul de achizitie, pret etc, dar mentionez ca ar trebui sa aveti 4 foi de tort, astfel incat sectiunea finala a tortului sa fie: mousse de ciocolata, crema de iaurt cu mure, mousse de ciocolata. Binentelesc ca se poate si cu doua straturi de crema, dar mie mi se pare mai aspectuos asa.

Intai si intai ar trebui ionceput cu crema de iaurt, deoarece ea trebuie sa stea putin la rece ca sa se intareasca. Este foarte simplu de facut, este de fapt umplutura unei tarte pe care o fac foarte des si pe care ( am descoperit cu uimire) am omis sa o postez pe blog !
Gelatina se pune la umflat in putina apa si, dupa circa 10 minute se incalzeste la foc foarte mic, pana se inmoaie. Atentie, nu trebuie sa dea in clocot! Intre timp, se bate frisca pana se intareste, se adauga iaurtul si zaharul + semintele de vanilie. Se toarna deasupra gelatina si se amesteca pana la omogenizare. Se da la rece, mai bine zis la frigider pana e gata crema de ciocolata. In acest timp ea se vaintari suficient de mult incat sa poata sustine greutatea tortului.
Mie imi place foarte mult sa vad in crema semintele de vanilie, m-am obisnuit atat de mult cu ele incat uit ca altora li se poate parea ciudat sa vada atat de multe "impuritati" in preparatele de casa. Tin minte ca la un moment dat am fost intrebata daca am pus seminte de mac, sau, mai rau, am vazut o privire consternata de aspectul unei budinci cu vanilie. De atunci, ori de cate ori acestea sunt vizibile, am tendinta sa anunt la degustare ca punctuletele buclucase nu sunt altceva decat seminte vanilate.

Tort mousse de ciocolata cu crema de iaurt si mure

Tort mousse de ciocolata cu crema de iaurt si mure

Crema "mousse de ciocolata" este la fel de simplu de preparat : topim la bain marie ciocolata, taiata cubulete, impreuna cu smantana si gelatina. Eu nu las niciodata amestecul sa fiarba prea tare ci doar astept sa se inmoaie ciocolata suficient de tare incat sa o pot amesteca cu smantana. O alta varianta, la care am apelat si eu, este sa topim amestecul in cuptorul cu microunde dar si de aceasta data trebuie avut grija sa nu iarba. Lasam la racit si batem frisca.  Frisca si ciocolata topita se amesteca dar trebuie tinut cont de un aspect foarte important : cele doua compozitii trebuie sa aiba temperaturi apropiate, altfel crema se va taia iremediabil. Nu va grabiti, mai bine asteptati 5-10 minute decat sa stricati munca de pana acum.

Tort mousse de ciocolata cu crema de iaurt si mure

Si cam asta e cu cremele... acum urmeaza asamblarea, partea cea mai usoara sau poate cea mai grea, depinde de cat de dichisit o sa fie tortul in final :)

Eu am fost putin cam masochista din doua motive : 
1: am ales sa fac torturi patrate, desi nu am forme potrivite in care sa le asamblez
2 : m-am incapatanat sa imbrac lateralele tortului intr-un grilaj de ciocolata care nu ar trebui sa fie greu de facut odata ce deprinzi tehnica. Eh... prima oara e mai greu :)

Neavand forma de tort, a trebuit sa improvizez una din folie alimentara de aluminiu. Am suprapus doua foi , suficient de lungi sa imbrace tortul pe lateral, apoi le-am impaturit in 3. Fasia finala era suficient de groasa pentru a-si pastra forma, dar suficent de maleabila pentru a putea fi modelata. Sper ca pozele sa fie suficient de explicite pentru cei care aleg aceasta cale:

Tort mousse de ciocolata cu crema de iaurt si mure



Peste prima foaie de blat se pune 1/2 din crema de ciocolata. Se pune a doua foaie blat, se toarna crema de iaurt si se adauga murele. Pe cat posibil incercati sa nu le striviti, altfel ele vor pata crema. Se acopera apoi cu foaie de blat, restul de crema de ciocolata si in final iar blat.

Tort mousse de ciocolata cu crema de iaurt si mure

Pentru topping am facut o crema din 20 g unt si 100  g ciocolata amaruie topite la bain marie. Pentru ornamente am folosit aproximativ 150 g ciocolata cu lapte, 50 g ciocolata amaruie si 50 g ciocolata alba. In masura in care vor fi persoane interesate, pot descrie in amanunt metoda de ornare, cu poze, binenteles.

Tort mousse de ciocolata cu crema de iaurt si mure

Testul suprem a fost trecut cu brio,  baietii au cerut si a doua felie , iar nazdravanul meu mazgalitor a mancat pe saturate desi, intre noi fie vorba,  nu prea ar trebui sa se infrupte cu ciocolata.

Tort mousse de ciocolata cu crema de iaurt si mure

16 comentarii :

gaby_d spunea...

Ce grozav!!! Bravo!

Oana spunea...

Gabi, multumesc mult pentru apreciere! Iti urmaresc blogul de ceva vreme si tot tin sa te intreb : de unde faci rost de atata lumina?!?!?!?! Pozele sunt pur si simplu fantastice!

Din bucataria mea spunea...

Arata perfect!!! O bunatate ciocolatoasa! Pup!

Oana spunea...

Multumesc Licuta :)

Miha spunea...

Super tort! Trebuie sa fie grozav de bun!

Oana spunea...

Miha, ce pot sa spun? 2 torturi s-au dat gata intr-o zi si am mai primit comanda de inca unul. Am in plan ceva cu afine. Vedem ce mai nascocesc :)
Oricum, cu ciocolata nu prea poti da gres

sara & Miki spunea...

Minunat tortul. O zi frumoasa!

Mihaela spunea...

Foarte frumos a iesit tortul, a fost multa munca, dar a meritat. Imi place crema de iaurt, si imi place cum e decorat :) Ciocolata pentru decor banuiesc ca ai topit-o si ai turnat-o in forme, sau ai taiat-o dupa ce s-a racit?

Mrs. Green Foot spunea...

OK, vreau sa depun o plangere! Unde e poza cu felia? Sau macar cu sectiunea? Doar asa, ca sa fie deliciul, pardon calvarul , pana la capat.

Foarte fain tortul, plang papilele dupa o felie :)

Oana spunea...

Mr Green Foot,
plangerea te rog sa o depui la devoratorii nemilosi de la mine din casa care nu scapa nici o ocazie sa rada tot intr-o clipita! Dau tarcoale in jururl frigiderului pana se asigura ca nu a mai ramas nimic de fotografiat...

denisa patrascu spunea...

Buna, Oana! dupa ce ne-am rasfatat papilele gustative cu tortul de ciocolata cu fructe de padure, as vrea sa fac si acest tort numai ca nu stiu ce iaurt sa folosesc pt crema si daca ai timp poate postezi metoda de ornare...astept cu nerabdare pt.ca il am in plan de \revelion... merci!

Oana spunea...

Draga Denisa
poti folosi orice fel de iaurt din comert, sfatul meu e sa fie mai cremos si nu foarte acru.
Metoda de ornare ti-o pot descrie, nu stiu daca am timp sa o si scriu cu tot cu poze :
pe o hartie de copt trasezi cu creionul benzi late , orizontale, cu inaltimea putin mai mare decat a tortului. Topesti ciocolata sicu o spatula umpli benzile. Pe deasupra tragi dungi de ciocolata alba. Eu am folosit ca baza la unele fasii ciocolata neagra si la altele alba. Tai dreptunghiuri si apoi in partea de sus le tai pe fiecare oblic, inegal ( nu trebuie sa fie doua la fel ) Taierea se face cand ciocolata e aproape intarita. Dai la rece si apoi le desprinzi de pe foaia de copt si ornezi cu ele
Imi poti da un mail sa iti trimit pozele? O sa le caut pe calculatorul vechi...

denisa spunea...

merci Oana! ai fost destul de explicita privind ornarea. dar daca ai timp pt. cateva poze ar fi binevenite...ID meu denisapatrashcu@yahoo.com
mii de pupici

Anonim spunea...

Pacat ca nu putem vedea si sectiunea:(

susu spunea...

Cum se face grilajul la tort va rog

Oana spunea...

Draga Susu,
Am topit ciocolata la bain marie si am intins-o pe folie alimentara. Pe alocuri am turnat si ciocolata alba pentru contrast. Am decupat dreptughiuri lungi pe care le-am tăiat ulterir pe mijloc, oblic. Dupa ce s-au răcit (de preferat la frigider 2-3 minute) ke-am folosit pentru ornat. Nu contează daca ies inegale, tocmai asta e farmecul .
Mai poti folosi ciocolata merci, e suficient de înalta ca sa poată fi aplicata pe lateral

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...