sâmbătă, 28 mai 2011

Vita la capac si painici cu ierburi

Sub aceste painici rumenite se ascunde o mancare frageda de vita si ciuperci, imbatate intr-o portie generoasa de vin aromat.  
Am ales aceasta reteta special pentru a participa la concursul organizat de Laura Laurentiu, si anume Bloggospodina. Iar concursul s-a nimerit a fi tocmai in perioada in care sarbatoream 5 ani de casnicie. Nici ca se putea mai bine, am impuscat doi iepuri dintr-un foc. Binenteles ca am ales o specialitate frantuzeasca, furata din povestile de viata ale unui coleg care a lucrat ca bucatar in Lyon. Bucataria frantuzeasca mi-a fost mereu izvor de inspiratie si continua sa ma uimeasca prin rezultatul fabulos obtinut din ingrediente simple, pregatite cu migala, stropite din belsug cu unt si vin, lasate sa se odihneasca la foc mic, cat sa isi faca si bucatarul siesta. 



Ca ingrediente am folosit :

Pentru tocana de vita :
- 2 linguri de unt
- 750 g antricot sau cotlet de vita taiat cuburi 
- 20-25 bucati arpagic ( sau 2 cepe mari, desi arpagicul da o nota mai rafinata in final)
- 2-3 catei de usturoi zdrobiti
- o lingura cu varf de faina
- 200 ml vin rosu + 200 ml apa
- o lingura generoasa de pasta de toamate
- 250 g ciuperci mici
- piper si sare in functie de gust

Pentru painicile cu ierburi :
- 250 g faina cu agent de crestere ( sau 250 g faina normala + 1/2 plic praf de copt)
- 1/4 lingurita sare
- 60 g unt
- o lingura de ierburi tocate ( dupa preferinta, eu am folosit rozmarin, dar se pot folosi si cimbru sau patrunjel proaspat)
- 115 ml lapte batut
- 1 ou pentru glazurat


Pentru inceput se preincalzeste cuptorul la 150 grade sau treapta minima si incepem sa pregatim carnea : o zvantam bine si apoi o rumenim in untul incins pana capata o crusta frumoasa, aurie. E bine sa rumenim carnea pe rand, chiar daca dureaza mai mult, dar rezultatul va fi net superior; altfel riscam sa obtinem niste bucatele mai mult fierte, pline de spuma de carne. Scoatem carnea intr-un vas si o lasam deoparte.



Incingem untul ramas si rumenim arpagicul taiat sferturi ( sau solzisori daca este ceapa normala) si usturoil zdrobit cu lama unui cutit. Presaram faina in ploaie, amestescam energic sa nu se arda si o lasam pana obtinem o culoare aramie. 



Stingem amestecul obtinut cu 200 ml apa si 200 ml vin rosu, adaugam piper si sare ( eu am pus 1/4 lingurita din fiecare; atentie, si pasta de rosii are sare) si lasam sa fiarba pana incepe sa se ingroase. Acum e momentul sa adaugam carnea si ciupercile. Acoperim vasul si il lasam la cuptor sa fiarba inabusit timp de o ora si jumatate.



Cu circa 10-15 minute ininte sa fie gata carnea de vita, incepem prepararea painicilor :
Faina si sarea se pun intr-un castron mare, se adauga untul si se amesteca cu mana pana devine nisipos. Adaugam ierburile si apoi laptele batut. Framantam pana obtinem o coca omogena si frageda. Intindem o foaie de circa 1,5 cm grosime si taiem cu o forma cercuri cu diametrul de 5 cm. Obtinem circa 10-11 cercuri/ painici.




Scoatem cratita din cuptor, marim temperatura la 200 grade ( foc mediu). Asezam painicile peste carne si le ungem cu oul batut. Punem cratita descoperita in partea de sus a cuptorului si coacem pentru circa 10-15 minute pana se rumenesc chiflele.Chiflele cresc si se coc in sosul de vita, preluand savoarea acestuia. La final vor fi pufoase, aromate, cu baza suculenta.



Un pahar de vin rosu sec este perfect pentru a acompania acest fel de mancare rafinat.

4 comentarii :

Andreea spunea...

tocmai ce am terminat de facut si eu reteta,e minunata. multumesc pt postarea ei:)

Oana spunea...

Andreea, ma bucur ca ti-a placut! E una din preferatele noastre si imi face o deosebita placere cand vad ca postarile mele sunt apreciate :)
Pofta mare iti doresc si o zi excelenta!

Adrian Morosan spunea...

super idee pentru o masa festiva!O voi face sigur si eu.

Oana spunea...

Adrian, sper sa iti placa si tie la fel de mult cat ne-a placut si noua :)
Multumesc mult pentru vizita cat si pentru apreciere! Te mai astept.
Oana

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...