sâmbătă, 16 iulie 2011

Ciorba de perisoare de ficat

Decisa sa imi fac nazdravanul sa pape ficatel, am dat peste aceasta reteta minunata de ciorbica cu perisoare de ficat. Nici nu am stat pe ganduri, m-am apucat imediat de bucatarit. Mancasem cu cativa ani in urma o ciorbica similara la Viena si mi-a ramas gandul la ea. In final, in loc de o portie mica de copil a rezultat o ditamai oala pentru tot familionul. Cine-a fost de vina? Cantitatile duble, binenteles :)

Ciorba de perisoare de ficat
Pentru perisoare am folosit :
- 100 - 120 g ficat proaspat, bine spalat si curatat
- un ou mic
- gris 
- putin piper 
- cateva frunze de patrunjel

Pentru ciorbica :
Legume :
- o ceapa medie
- un morcov
- 1 pastarnac
- o bucatica de telina
- 1 cartof mediu
- jumatate de ardei
- o rosie

- 2-3 linguri de ulei de masline
- patrunjel
- sare dupa gust
- optional bors

Morcovul, ardeiul si ceapa se curata si se taie marunt ( eu am lasat si o bucata mai mare, asa ii place celui mic sa il pape). Se inabusa putin in 2-3 linguri de ulei + 2-3 linguri de apa si apoi se adauga restul de zarzavat taiat cubulete. Se adauga apa si se lasa la fiert. Cand legumele sunt apropape gata ne apucam de perisoare.



Perisoarele astea sunt de fapt o combinatie intre perisoarele cu carne si galustele din gris. Consistenta lor e destul de greu de descris daca nu ati mai facut supa cu galuste, dar o sa incerc sa va dau toate detaliile.Ficatul si verdeata le tocam marunt ( eu am folosit robotul de bucatarie, dar se pot da si prin masina de tocat). O sa rezulte o pasta moaaaale tare de tot, la care se aduga putintel piper, dar nu e obligatoriu. Mai punem un ou si apoi gris. 



 Cu grisul e poveste lunga. Dar nu e greu deloc! Adaugam putin cate putin amestecand mereu pana cand compozitia incepe sa se ingroase si, luata cu o lingurita, isi pastreaza forma. Nu se pune mult gris, altfel riscam sa obtinem ciorbica cu bolovani, in loc de perisoare pufoase. Perisoarele se pun in ciorba cu o lingurita umezita in prealabil. Astfel, ele nu se vor lipi de lingurita. 


Se face asa numitul test al perisoarelor : se pune o perisoara in ciorbica si se urmareste daca ramane inchegata sau nu. Daca se desface atunci mai trebuie adaugat gris. In momentul cand incep sa fiarba, perisoarele se vor ridica la suprafata. Lasam oala sa fiarba la foc mic pana cand perisoarele devin moi si pufoase. Ele sunt fierte atunci cand, in loc sa pluteasca la suprafata, se scufunda in ciorba.


In decursul timpului am invatat cateva secrete referitoare la perisoare. In primul rand le fac cat mai mici, ca sa fiarba repede si sa fie pufoase. In al doilea rand, dupa ce au firt, le "sting"cu apa rece. Cum fac asta? Foarte simplu : peste ciorba care clocoteste pun una-doua cani de apa rece. Astfel, ciorba se va domoli din fiert, iar perisoarele vor trece prin al doilea ciclu de fierberedevenind mai pufoase.


Uffff, cat am mai vorbit... acum nu mai rame decat sa potrivim de sare, sa punem bors, daca vrem, putina verdeata tocata si gata! Cand am facut ciorbica asta am acrit-o cu corcoduse. Deliciossssss
La masa copii!


6 comentarii :

TeoBucatar spunea...

Trebuie incercat!Recunosc ca nu am facut pana acum asa ceva...

Anonim spunea...

dar nu face la fiert o spuma urata care tulbura ciorba?

Oana spunea...

In cazul meu nu am observat spuma... probabil din cauza grisului, nu stiu. Galustele sunt cam jumate gris jumate ficatel. Stiu ca exista si varianta de perisoare cu ficat deja fiert, dar nu stiu daca sunt la fel de pufoase.
Oricum, se poate vedea si din poze ca lichidul nu este tulbure.

Oana spunea...

Teo, sa imi spui cum ti s-a parut! Mie personal imi place, dar asta si din cauza ca as manca mai mereu ficatei de pasare :)

Marinela spunea...

Trec si eu la treaba sa ii fac printesei mofturoase ciorbica cu perisoare de ficatel.Sper sa-i placa.:)

Oana spunea...

Marinela, sa imi spui parerea maestrului culinar mofturici :)
La mine orice mancare noua are de dat examen

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...